Program onsdag

Final i stora Jörgen Rörby-stipendiet 2024

Fernando Sor (1778-1839)
Op. 26, Introduktion och Variationer på ”Que ne suis-je la fougère!”

Johann Kaspar Mertz (1806-1856)
Elegie

Agustín Barrios (1885-1944)
Maxixe

Jon Svenungsson är en 25-årig klassisk gitarrist från Stockholm, bosatt i Oslo sedan 2019. Till hösten börjar han sista året på masterprogrammet vid Norges musikkhøgskole med klassisk gitarr som huvudinstrument. Jon är en allsidig musiker som behärskar flera olika musikstilar och uttryck; utöver huvudinstrumentet spelar han elgitarr, är en aktiv sångare med många års erfarenhet av körsång och solosång, samt skriver egen musik vid sidan om och som en del av studierna. Han har dessutom stor erfarenhet som kammarmusiker och bandmusiker, både genom utbildningen och egna projekt.
Jon har alltid strävat efter ett brett musikerskap och kombinerar gärna olika genrer och uttryck i sina uppträdanden. Under masterstudierna arbetar
Jon med ett projekt där fokus ligger på kammarmusikspel och att arrangera musik från romantiken, främst för en klassisk gitarrduo aktiv sedan våren 2022, men också för andra format. Efter studierna väntar frilansande som klassisk gitarrist och sångare, ett soloprojekt som låtskrivare och artist inom indie-rockgenren, samt att satsa på konserterande och inspelning med gitarrduon.

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
BWV 1008, preludium

Fernando Sor (1778-1839)  
Op. 26, Introduktion och Variationer på ”Que ne suis-je la fougère!”

Frank Martin (1890-1974)
Quatre Pièces Brèves (utdrag)
– Preludium
– Air
– Comme un Gigue

Tobias Backman, f. 1993, växte upp i Stockholm och fick sin första gitarr när han var elva år gammal. Han fann den klassiska gitarren under sina studier på Ljungskile Folkhögskola och har sedan dess ägnat sig åt instrumentet på heltid som solist och kammarmusiker.
På hans repertoar står gammalt och nytt, med särskilt fokus på musik som framhäver gitarrens unika klangmöjligheter. Tillsammans med sopranen Elin Oskarsson spelar han romanser, folksånger och modern konstmusik under namnet Vindlav. Han spelar även med cellisten Martinus Nygård och är medlem i Bacchus Gitarrkvartett.
Han har ett särskilt intresse för arrangering och har genom detta profilerat sin repertoar, främst i kammarmusikaliska sammanhang men även som solist. Våren 2024 tilldelades han ett stipendium av Allan Pettersson-sällskapet för att arrangera utdrag ur Petterssons sångcykel Barfotasånger för klassisk gitarr och sång.
Tobias avlade sin kandidatexamen på Musikhögskolan i Örebro våren 2022 där han studerade för Jakob Henriques. Våren 2024 avslutade han sin sista termin på masterprogrammet på Musikhögskolan i Malmö, under ledning av Göran Söllscher och David Hansson. Han har tilldelats det nationella stipendiet från Kungliga Musikaliska Akademin år 2023 samt det lokala stipendiet två gånger. Han har även mottagit Föreningen Concordias stipendium tillsammans med Elin Oskarsson för särskilda framgångar i ensemblespel.

Rossen Balkanski (1968)
Balkanska Sonata (I. Spirituoso)

Fernando Sor (1778-1839)
Op. 26, Introduktion och Variationer på ”Que ne suis-je la fougère!”

Markus Yiangou är en 24-årig klassisk gitarrist från Limassol, Cypern.
När han var 9 år gammal började han ta lektioner på elgitarr med Alexis Nikolaou och när han började på musikgymnasiet ”Marios Tokas” i Limassol började han ta klassisk gitarr lektioner med Dr. Ioannis Philaretou. 2020 blev han antagen på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm och studerade sin kandidat för Peter Berlind Carlson och tog examen 2023.
2023 blev Markus antagen på masterprogrammet för solist/kammarmusik på KMH och studerar för både Mats Bergström och Georg Gulyas.
Markus Yiangou har vunnit tävlingar på Cypern (2017-EGTA Guitar Competition 3e plats, 2018- EGTA Guitar Competition 1a plats) och även varit finalist i Uppsalas ”Young Talents Competition” 2022.
2022 fick han stipendium från KMAs lokala stipendier och 2023 fick han stipendie från KMH egna stipendier.